نحوه روشن کردن پیپ چگونه است؟

بهترین نتیجه پس از روشن کردن پیپ زمانی بدست می آید که آتش به قسمت میانی آتشگاه شما رسیده باشد و قسمت فوقانی آتشگاه نیز نسوخته باشد. البته قبل از روشن کردن پیپ میبایستی آن را پر کنید. لذا ابتدا پیپ خود را درون کیسه توتون ببرید و با انگشت شصت خود توتون را درون آتشگاه بریزید (این صحیحترین روش است)، مقدار توتون باید تقریبا حجم فشرده شده ای داشته باشد. برای روشن کردن پیپ دو روش متداول وجود دارد. روش اول آنکه سیخ پیپ را درون توتون فرو برده و یک مخروط ایجاد کنید به صورتی که شکم آن قسمت میانی پیپ باشد. با فندک مخصوص آتش را به توتون نزدیک کنید و سپس چند پک بزنید تا آتش فعال شود. پس از آن با سیخ روی پیپ بکشید تا توتون روی پیپ را دوباره بپوشاند. لازم است توجه داشه باشید آن مقدار آتش به پیپ خود نزدیک کنید که سطح توتون شما نسوزد. روش دوم بدین صورت است بعد از آنکه توتون را در پیپ ریختید آنقدر توتون را با انگشت فشار دهید که حجم آن زیاد فشرده نشده باشد. سپس آتش را به توتون نزدیک کنید و شروع به کشیدن نمائید تا آنجایی که از امر کم کم و آهسته شروع شود. توجه نمائید بهترین حالت زمانی است که آتش را در قسمت میانی پیپ نگه دارید. البته در قسمت “درباره پیپ” روش پر کردن برای پیپ های اسلاید هول (پیپ هایی که سوراخ انها بوسیله مته های برقی سوراخ شده ) آمده است.

002

از یک پیپ در روز چند بار می شود استفاده کرد؟

اگر شما پیپی آماتور از یک کمپانی معروف خریداری کرده اید توجه داشته باشید که این پیپها قابلیت استفاده حداکثر ۱۵ الی ۲۰ بار در هفته را دارا هستند. البته مطمئنا اگر در یک روز حتی ۵ بار نیز استفاده کنید ضرری به پیپ شما نخواهد رسید ولی اگر این رویه را ده روز پیاپی تکرار کنید حتما پیپ شما ترک خواهد برداشت. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به صورت مداوم روزی چهار بار یا بیشتر از پیپ خود استفاده میکنید حتما یک پیپ حرفه ای تهیه کنید و البته توصیه دیگر آن است که اگر شما ۲ یا ۳ پیپ داشه باشید بهتر است.

قوانین طلایی برای استفاده و نگهداری بهتر پیپ: (منبع: دنیکوتیا)

۱- همیشه پیپ خود را با کبریت و یا فندک مخصوص پیپ روشن کنید تا شعله آن آن مستقیما توتون را آتش بزند و دهانه پیپ شما نسوخته و تغییر رنگ ندهد. برای برگشت رنگ دهانه پیپ های سوخته از پولش مخصوص استفاده کنید.

۲- سعی کنید توتون را در ته پیپ فشرده پر نکنید و قسمت روی آن پر تر از زیر باشد.

۳- توتون را به آرامی و بدون فشار داخل محفظه بریزید و پیپی انتخاب کنید که ظرفیت آتشگاه آن مناسب استفاده شما باشد. به این ترتیب شما طعم بهتر و مطلوبتری از پیپ بدست خواهید آورد. اگر توتون زیادی در پیپ ریخته و استفاده کرده اید برای دوباره پر کردن آن اجازه دهید تا پیپ شما سرد شود. از پر کردن و استفاده مجدد از پیپ هنگام گرم بودن آن اجتناب کنید، چرا که این مطلب صدمات زیادی به پیپ شما خواهد رساند.

۴- هنگامی که از پیپ خود در یک زمان به صورت ممتد استفاه می کنید می توانید با فشردن ته بیلچه به روی توتون از تمامی توتون پر شده در پیپ و باقی مانده ته آن استفاده کنید.

۵- اگه شما جز کسانی هستید که در روز چند بار از پیپ خود استفاده می کنید حتما چند پیپ خود را مکررا تمیز کنید و میتوانید از کریستال دنیکول برای بهتر شدن طعم توتون استقاده کنید.

چرا از پیپ های فیلتری استفاده شود و فیلتر تا چه اندازه از نیکوتین و قطران خواهد کاست؟

در مورد فیلتر ها شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که داخل این فیلتر ها چیست و چگونه کار میکند. قسمت اعظم فیلتر شما از ذغال (کربن) تشکیل شده است و بخش دیگری ممکن است ترکیبی از مرشام باشد (این فیلتر گرانتر است). پروفسور تروب در مورد این مطلب تحقیقات فراوانی انجام داده است. درک آنچه ما از آن به عنوان دود تلقی می کنیم ذراتی است در بخار آب که ناشی از سوختن توتون با صد ها ذراه دیگر تشکیل می شوند. بخش زیادی از این قطره را تار و رسوب تشکیل می دهد که نیکوتین نیز در این ذرات نهفته است. برای حذف و کاهش این مواد بدون تغییر در طعم توتون از سیلیکا ژل استفاده می شود. استفاده از سسلیکا ژل موجب غلیظ شدن نیکوتین و مواد مضر شده که در فیلتر جا مانده و از آن عبور نمی کنند. درجه اشباع سیلیکا ژل بالا بوده و در فیلتر های شیشه ای امکان مشاهده و تغییر رنگ آن امکان پذیر است. این شرکت بجز فیلتر پیپ، چوب سیگار های مجهز به سیلیکا ژل ۱۰۰% نیز تولید می کند. لذا این شرکت به کلیه افرادی که می خواهند از پیپ یا سیگار استفاده کنند توصیه می کند از فیلتر های سیلیکا ژل این شرکت استفاده کنند. (این شرکت تحت نظارت وزارت بهداشت اتحادیه اروپا قرار داشته و محصولات آن در کلیه کشورهای اروپایی به فروش میرسند و سابقه فعالیت آن به سال ۱۹۳۲ بر می گردد.)

البته نوع و مکان مورد استفاده در پیپ سازی هم در فیلتردار بودن و یا نبودن آن تاثیر مستقیمی دارد. مثلا پیپ هایی که از چوب رز ساخت می شوند بسیار مستحکم و شکیلند. تمامی آنها مولتی فیلتر هستند و فیلتر اکتیو و فیلتر بالسا را تواما ساپورت می کنند. در صد جذب این پیپ ها کمی پایین است و اصطلاحا تدخین مردانه ای هم دارند. شما هیچ پیپ ساخته شده از چوب رز را پیدا نخواهید کرد که بدون فیلتر باشد.

چوب عناب گرمسیری چوبی بسیار متخلخل است. پیپ هایی که از قسمت پایین ریشه ساخته می شوند یا فیلتر اکتیو ساپورت هستند یا بالسا ساپورت. در حال حاضر اکثرا در ایتالیا پیپ های بالسا ساپورت وارد بازار شده اند. هر چقدر که شما از ریشه به سمت بالاتری بروید، چوب حالت متخلخل تری به خود میگیرد و درصد جذب پیپ شما بالاتر خواهد رفت. این درصد جذب در چوب عناب گرمسیری به حدی میرسد که دیگر احتیاجی به فیلتر در این پیپ ها نیست. این پیپ ها از قسمت های بسیار بالای تنه ریشه ساخته می شوند و معمولا ایتالیایی هستند. این پیپ ها معروف به بیک هستند. پیپ های بیک یا با فیلتر سوزنی استفاده می شوند و یا با کاغذ فیلتر تیپ و بسیار ارزان هستند و اکثر مصرف کنندگان پیپ حداقل یک پیپ بیک دارند.