بینی عروسکی و چشم های گربه ای
این روزها جیب جراحان و متخصصان جراحی بینی پر پول و دماغ بسیاری از افراد جامعه لاغر شده است موج عظیم جوگیری و جو زدگی در بین جوانا ایرانی در انجام عمل های چند میلیون تومانی برای اینکه کمی بینی خود را کوچک تر و یا لاغر تر کنند.
مطالعات نشان می دهد بیشتر افرادی که میل بیش از حد به عمل های زیبایی و بینی دارند، ناشی از مشکلات روانی و فقدان اعتماد به نفس در آنان است.

عمل جراحی بینی عروسکی


به نقل از " تانهایت " ؛ ما در کشوری زندگی می کنیم که بالاترین آمار جراحی پلاستیک را دارد و سرانه بالاترین مصرف لوازم آرایشی را داریم به عبارتی هر خانمی در یک سال به اندازه دو کیلو لوازم آرایش استفاده می کند. این آمار بیانگر چیست؟ چرا جوانان ما از چهره خود رضایت ندارند؟
چرا باید جوانان ما سرمایه ای را که می تواند در امر ایجاد شغل و یا ازدواجشان به کمکشان بیاید را به جیب جراحان بینی واریز می کنند؟
در سالهای گذشته عمل های جراحی بینی زیبایی مختص بانوان بود و بیشتر خانم های جوان اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی بینی برای زیباتر شدن چهرشان می کردند اما متاسفانه امروز دیگر تنها خانم ها در این صف قرار نداشته و پسرهای جوان نیز وارد این تورنمنت جراحی بینی عروسکی شده اند.
دوره ای در تاریخ روح، زیبایی درون و باطن حائز اهمیت بود اما در حال حاضر زیبایی های ظاهری و جسمانی مهم شده است. متاسفانه انسان ها در حال یک شکل شدن می باشند یعنی همه ی بینی ها در یک حالت است همه ی گونه ها  و لب ها در یک شکل است. زیبایی جامع بشری در تفاوت آن است اگر همه یکسان باشند که این جراحی ها شرایط یکسان سازی انسان ها را فراهم کرده است، این موضوع یک احساس دلزدگی در جامعه ایجاد خواهد کرد.
بینی عروسکی و چشم های گربه ای
 امروزه با رواج این عمل ها همه افراد تصور می کنند با زیبا شدن می تواند دنیا را جا به جا کنند و در مفهوم زیبایی و خوشبختی گیج شده اند، با همسو شدن اغلب افراد جامعه در اقشار مختلف در این زمینه کشور را موجی از یک شکلی چهره ها فرا گرفته است. این نگرانی و تهدیدی کاملاً واضح است که در صورت ادامه روند افزایشی این قضیه جامعه ما در آینده ای نه چندان دور هویت خود را از دست خواهد داد، پس بیاییم به این موضوع هوشمندانه نگاه کنیم تا زیبایی ظاهری عامل فنای جامعه اصیل ما نشود. 

جراحی زیبایی بینی که بیشترین آمار را در بین جراحی های صورت را پس از روش های بوتاکس و فیلر(پرکننده های صورت) در کشور ما دارد و بسیار شایع است، حدود 30 درصد از علت های آن جنبه درمان است و 70 درصد علت زیبایی دارد و رتبه نخست در جراحی‌های زیبایی بینی به ایران تعلق دارد.

افزایش تعداد جراحی زیبایی در مردان کشور شاخصی است که روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که حدود 10 تا 15 سال گذشته تنها 5 درصد از جراحی‌های زیبایی بینی متوجه مردان بود اما اکنون این شاخص به 15 تا 20 درصد رسیده است.

چشم و هم چشمی هایی که سرانجامی ندارد
دکتر جعفر بای آسیب شناس و جامعه شناس گفت: جراحی پلاستیک آسیب اجتماعی محسوب نمی شود ولی یکی از عوارض آسیب های اجتماعی است. البته اگر پزشکان و جراحان زیبایی بنی و چشم ، واقعیت را بطور واضح به این افراد توضیح می داندند، قطعا تعداد این گونه جراحی های زیبایی تا حدود زیادی کاهش پیدا می کرد.

دانش پزشکی در مسیر خود دچار انحراف شده است که این انحراف در یک علم پزشکی از نجات  جان یک بیمار تبدیل به سخیف ترین و سطحی ترین نیاز فرد که از جمله آن زیبایی است، شده است. متقاضیان جراحی های زیبایی و پلاستیک خیلی مواقع به خاطر چشم هم چشمی ها و مد به این عمل ها روی می آورند.

وی ادامه داد: جسم برای انسان مهم شده است قبلاً جسم قفس روح انسان بود و روح تقدس داشت. وقتی ارزش ها کاهش پیدا کند و مسائل اخلاقی در جامعه از بین برود قطعاً جامعه ما دچار انحراف اساسی می شود یعنی این ها بازتاب های تنزل نظام اخلاقی ارزشی و باورهای اعتقادی انسان ها است.

دکتر بای افزود : در این رابطه ما با بحث مادی گرایی و دنیا پرستی روبه رو می باشیم در حالی که نظام اسلامی بر اساس آخرت گرایی است. جامعه ما میل شدیدی دارد که دنیای خود را بسازد و کاری با آخرت ندارد و این موضوع ضعف نهاد های فرهنگی به خصوص مراکز مذهبی است چون مسئولیت خطیر این مراکز این است که باید برای بشر هزینه کنند و چون این مراکز در نهادینه سازی باورهای اعتقادی و مذهبی ضعیف می باشند گرایش انسان ها به پوسته ی بشر به جای درون انسان رفته رفته بیشتر می شود.

چرا بعضی ها دوست دارند عروسکی شوند؟
دکتر جابر فرشی جراح پلاستیک در خصوص اینکه چه افرادی جراحی پلاستیک و بینی انجام می دهند اظهار داشت: تقریباً 60 درصد افراد انحراف بینی را دارند، در تعدادی از این افراد مشکلات بیشتری به نسبت دیگر افراد وجود دارد که نیاز به جراحی دارند که در کنار آن زیبایی هم عمل می کنند ولی در کسی  که مشکلات کمی وجود دارد این عمل صرفاً زیبایی می شود.

وی در خصوص نشان دادن عکس توسط بعضی متقاضیان و درخواست شبیه شدن به عکس بیان کرد: افرادی وجود دارند که با خود عکس می آورند و می خواهند شبیه آن شوند که قطعاً این موضوع شدنی نیست و این افراد از نظر روحی متعادل نیستند، در اینجا با فرد مراجعه کرده صحبت کرده و سعی در راهنمایی کردن او داریم.این گونه نیست که هر کس بینی عمل می کند مشکل روانی دارد اما آن دسته که از روی حساسیت به این جراحی روی آورده اند باید یک مشاوره روانپزشکی هم انجام بدهند.

مردانی از زنان سبقت می گیرند
دکتر ابراهیم رزم پا متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص بیشترین مراجعه کنندگان برای عمل بینی عنوان کرد: در گذشته عمده مراجعه کنندگان خانم بودند ولی در شرایط کنونی مردان  متقاضی جراحی بینی افزایش چشم گیری داشته اند. در دو دهه اخیر تعداد جراحی های بینی و پلاستیک خیلی افزایش یافته است. 

دکتر فرشی ادامه داد: کسانی که بیماری های خونی دارند و کسانی که ناراحتی های قلبی دارند و کسانی که بیهوشی برای آنها ضرر دارد از آنجاییکه عمل زیبایی هم عمل ضروری نیست پس نیازی به عمل در این افراد وجود ندارد.

زیبایی در تفاوت ها است 
وی افزود: مطالعه خاصی در این مورد نشده که چند درصد افراد متقاضی به عمل بینی نیازمند می باشند یا چند درصد به عمل احتیاجی ندارند و به مسائل فرهنگی، شخصیتی و روحی فرد بستگی دارد.

در نژاد آریای بینی قوس دارد اما همین بینی با چهره فرد متناسب است و گاهی بعضی افراد اگر عمل کنند تناسب و جذابیت چهره خود را از دست می دهند. در جراحی بینی تناسب بینی با چهره مهم است. کسانی مشاهده شده اند که بعد از عمل به دلیل نداشتن تناسب های لازم بین اجزای آن چهره ای مضحک هم پیدا کرده اند.

ریشه های روانی را دریابید
دکتر فربد فدائی روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی و توانبخشی علوم پزشکی بهشتی در خصوص افرادی که متقاضی جراحی می باشند و مشکلات روانی این افراد، بیان کرد: بعضی افراد هستند که مبتلا به نوعی نا به سامانی روانی به نام نابه سامانی بد شکلی بدن می باشند این افراد فکر می کنند که قسمتی از بدن، چهره و بدن آنها دچار نقص و بد شکلی است. معمولاً بینی، چانه، لب ها و گونه ها در صورت بیشتر طرف نگرانی این افراد قرار می گیرند، در عین حال سایر اندام های بدن نیز ممکن است مورد اشتغال فکری فرد دراین زمینه قرار گیرد.

این افراد حتماً نیازبه درمان روانپزشکی دارند چون واقعاً مشکلی در ظاهر آنان وجود ندارد اما گاهی از اوقات ممکن است جراح بر حسب تقاضای بیمار و بدون توجه به اینکه شاید زمینه نا به سامانی فرد تقاضای فرد را برای جراحی می پذیرد که البته در اکثریت قریب به اتفاق موارد این فرد از نتیجه جراحی راضی نخواهد بود و مجدداً برای جراحی بعدی مراجعه می کند و یا از جراح پلاستیک شکایت می کند.

راهی که به بیراه منتهی می شود
امروزه اغلب افرادی که در مطب های جراحان پلاستیک دیده می شوند در جست و جوی اعتماد به نفس از دست رفته با انجام جراحی پلاستیک می باشند، در صورتی که این افراد در پیدا کردن مسیر خود دچار گمراهی شده اند.

وی افزود: گروه دیگر مبتلایان به هذیان های جسمی هستند که این افراد به قطع و یقین این اعتقاد را دارند که بخشی از بدن آنها دچار نقص و بد شکلی است و برخلاف گروه اول که گاهی با گفته دیگران منطق را می پذیرند این گروه بصیرتی به مشکل خود ندارند و دیده شده است که اگر جراحی برای انجام عمل حاضر نشود خود آنها ممکن است دست به کار شوند فرضاً با تیغ بینی یا خود می برد یا گوش خود را  قطع می کند این گروه از بیماران حتماً نیاز به درمان و شاید بستری در بیمارستان زیر نظر روانپزشک دارند. 

ارتباطات شما ربطی به چهره زیبا ندارد
دکتر فدائی تصریح کرد: گروهی هم هستند که مشکلاتی از نظر ارتباطی و یا ورود به عرصه اجتماع دارند که ناشی از مسائل شخصیتی آنها است و اما چون آنان از این مشکل اطلاعی ندارند عدم پیشرفت خود را برای نمونه در پیدا کردن کار یا یافتن همسر مناسب را به ظاهر زشت خود منسوب می کنند و ممکن است اشکالات جزئی هم در چهره ی آنان وجود داشته باشد که قاعدتاً هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد اما این افراد به جای حل ضعف روانی خود به دنبال زیبا کردن ظاهر خویش می روند و البته چون اصل کار عدم اعتماد به نفس باشد که در آنها باقی مانده است پس از عمل ارتباطی و اجتماعی این افراد کمتر نمی شود.

این روانپزشک تاکید کرد: اما گروهی که در حاضر اکثریت متقاضیان جراحی های زیبایی را انجام می دهند، کسانی هستند تحت تاثیر سبک جاری زندگی غربی و به صورت ناخوداگاه انطباق با یک جامعه در گذرسریع ممکن است به ظاهر خود توجه افراطی کنند.

الگوهای خارجی را کنار بگذارید
دکتر فدائی اظهار داشت: در گذشته افراد در محله های خود زندگی می کردند و با قسمت های دیگر کمتر مراوده داشتند و افراد محله هم از یکدیگر شناخت کافی بدست می آوردند. در جامعه امروزی علت آنکه افراد مرتباً در حال تحرک اجتماعی و تغییر مکان زندگی می باشند امکان آشنایی طولانی مدت برای افراد وجود ندارد بنابراین افراد در جوامع غربی و جوامع غرب زده می کوشند که به وسیله ظاهر خود نوعی هویت کسب کنند تا بلافاصله مورد شناسایی دیگران قرار بگیرند برای نمونه با پوشیدن لباس های گران قیمت یا سوار شدن بر اتومبیل های گران قیمت مجلل یا طرز آرایش موی سر می خواهند هویت خود را به یک گروه و طبقه اجتماعی به سرعت به دیگران اعلام کنند.

هویت جعلی تا کی؟
وی ادامه داد: در مورد ظاهر هم به همین ترتیب است افراد می خواهند به وسیله ی ظاهر زیبا و بدون نقض سریعاً تاثیر مثبت بر دیگران بگذارند که دیگر مانند گذشته صفات واقعی فرد که در طول زمان مشخص می شد نمی باشد این است که می بینیم مردان جوان در جامعه ای که به دنبال ظاهر است به فکر ورزش های بدن سازی می افتد و می خواهند به وسیله بدن عضلانی جلب توجه کنند و یا خانم ها به وسیله عمل جراحی بینی یا سایر قسمت های صورت و بدن و یا آرایش های خاص می خواهند سریعاً انتخاب خود را به یک رده خاص اعلام کنند.

 دکتر فدائی روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی و توانبخشی علوم پزشکی بهشتی خاطر نشان کرد: به این ترتیب در جوامعی که امکان ارتباط واقعی و مبتنی بر شناخت طولانی مدت وجود ندارد توجه به ظاهر و ظاهرسازی برای پذیرفته شدن توسط مردم دیگر رونق می گیرد و البته در اینجا نفوذ رسانه های گروهی که نوع خاصی از ظاهر افراد را تبلیغ می کنند حائز اهمیت است که با توجه به تسلط غرب بر رسانه ها ظاهر افراد غربی و سبک زندگی آنها از طریق سینما و مجموعه های تلویزیونی و برنامه های ماهواره ای به سایر مردم دنیا ارسال می شود و آنان به طور ناخوداگاه تحت تاثیر قرار می گیرند ان ظاهر و رفتار را می کوشند در خود به وجود بیاورند.

در کشور ما با توجه به وجود یک فرهنگ عمیق و هویت ریشه دار ایرانی اسلامی و تاریخ منسجم چنین وضعیتی خوشبختانه هنوز شایع نیست اما در بعضی از اقشار جامعه ما گسترش فرهنگ ظاهرسازی را ملاحظه می کنیم که نمونه ی آن افرادی هستند که با تغییردادن چهره و اندام های بدن و پوشیدن لباس های خاص می خواهند هویت جدید کسب کنند لذا نقش رسانه ها به ویژه رسانه ملی در اطلاع رسانی شفاف و دقیق از چنین رفتارهای اجتماعی، می تواند از آسیبهای احتمالی آن تا حدود زیادی کم کند.

و درنهایت : بینی عروسکی و چشم های گربه ای
به گفته دکتر محمد رضا خجسته، امروزه علاوه بر اینکه شاهد انجام عمل های جراحی زیبایی بسیار زیادی هستیم که افراد و بخصوص بانوان جوان، با هزین های هنگفت قصد دارند تا شکل و شمایل بینی خود را تغییر داده تا کمی زیباتر به نظر بیایند، جراحی چشم گربه ای نیز رواج بسیر زیادی پیدا کرده است.
وی اضافه کرد معمولا جراحی چشم گربه ای که با کشیدن پوست پیشانی، زیر و گوشه چشم صورت می گیرد از انجام جراحی های زیبایی بینی بسیار پرهزینه تر بوده و در مواردی حتی چند برابر انجام یک عمل زیبایی بینی هزینه بردار است افراد زیادی با پرداخت مبالغی در حدود 12 میلیون تومان، علاقه مند هستند تا چشمانی کشیده تر داشته باشند.

باید سوال کنیم که چه کسانی و از چه اقشاری از جامعه توان پرداخت اینگونه مبالغ را دارند؟
اگر پدر و مادران ثروتمند این جوانان، پول های گنده خود را در اختیار این عزیزان بی درد قرار ندهند، ایا اینگونه جراحی های از روی شکم سیری، کم تر نمی شوند؟

آیا این افراد از این مسئله خبر دارند که بسیاری از خانواده های کشور ما، مبلغی که بابت اجاره و رهن منزل اجاره ایشان پرداخت کرده اند، کم تر از این مبلغ است؟

گزارش از  بهار الهی